Το κέντρο μας, μεταξύ άλλων, παρακινεί τα παιδιά (κυρίως του δημοτικού) να συμμετέχουν ατομικά ή ομαδικά σε τοπικούς, περιφερειακούς ή πανελλήνιους μαθητικούς διαγωνισμούς, ώστε να μάθουν από μικρή ηλικία να δοκιμάσουν νέες προκλήσεις, να συνειδητοποιήσουν τις δυνατότητες-κλίσεις τους και να δημιουργήσουν ρεαλιστικές προσδοκίες & κίνητρα για μάθηση.
Η προσπάθεια αυτή ξεκίνησε με την ενθάρρυνση και καθοδήγηση ομάδας μαθητών μας να συμμετάσχουν στον διεθνή μαθηματικό διαγωνισμό "Καγκουρό", με απώτερο στόχο να δουν τα μαθηματικά ως ευχάριστο πνευματικό παιχνίδι και να ξεφύγουν έτσι από τη στείρα ασκησιολογία του σχολείου. Επιδίωξή μας είναι η εκούσια εμπλοκή των παιδιών να επεκταθεί και σε άλλα μαθησιακά πεδία, με προτεραιότητα πάντα την προσωπική απόλαυση της συμμετοχής, τη διαχείριση της πρόκλησης-δυσκολίας και την αποφυγή άγχους για τις εξετάσεις.
Ενδεικτικοί μαθητικοί διαγωνισμοί:
Πρόγραμμα διαχείρισης άγχους |
||
ΣΚΟΠΟΣΣύνδεση συναισθημάτων με τρόπο σκέψης & συμπεριφοράςΕφαρμογή δεξιοτήτων συναισθηματικής ανθεκτικότητας σε δυσάρεστες καταστάσειςΔιατήρηση αυτοελέγχου σε αγχογόνες καταστάσειςΒελτίωση κοινωνικής υπευθυνότητας & συμπεριφοράς |
ΟΜΑΔΑ-ΣΤΟΧΟΣΠαιδιά 6-13 χρονών |
ΧΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ20 ώρες |
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣΠεριεχόμενο: αυτοπαρατήρηση άγχους, εντοπισμός/επανεκτίμηση δυσλειτουργικών σκέψεων, δεξιότητες διαχείρισης, επίλυση προβλήματος, γενίκευση μαθημένων δεξιοτήτων/στρατηγικώνΜεθοδολογία: αυτοπαρατήρηση, αναγνώριση προβλήματος, γνωσιακές/συμπεριφοριστικές στρατηγικές αναδόμησης & ελέγχου των δυσλειτουργικών σκέψεων, τεχνικές χαλάρωσης/αναπνοής. |
Πρόγραμμα κοινωνικών δεξιοτήτων |
||
ΣΚΟΠΟΣΠροσδιορισμός & έκφραση συναισθημάτωνΑνάπτυξη (μη) λεκτικής επικοινωνίαςΠροαγωγή αυτοεκτίμησηςΒελτίωση διαπροσωπικών σχέσεων & αυτοδιαχείρισης |
ΟΜΑΔΑ-ΣΤΟΧΟΣΠαιδιά 6-13 χρονών |
ΧΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ12 ώρες |
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣΠεριεχόμενο: επίγνωση/έλεγχος συναισθημάτων, ενσυναίσθηση, ενεργητική ακρόαση, αυτοεκτίμηση, φιλία, συνεργασία, διεκδικητικότητα, επίλυση προβλημάτων, διαχείριση συγκρούσεωνΜεθοδολογία: βιωματική διδασκαλία, παιχνίδι ρόλων, συζήτηση. |
Πρόγραμμα δεξιοτήτων μελέτης |
||
ΣΚΟΠΟΣΟργάνωση της μελέτηςΔιευθέτηση συμπεριφοράς στην τάξηΑπομνημόνευση & οργάνωση πληροφοριώνΣυμμετοχή σε εξετάσεις και/ή διαγωνίσματα |
ΟΜΑΔΑ-ΣΤΟΧΟΣΠαιδιά 6-13 χρονών |
ΧΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑδιάχυση στα προγράμματα γραμματισμού |
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣΠεριεχόμενο: καλές συνήθειες μελέτης, διευθέτηση χώρου, διαχείριση χρόνου, αυτοέλεγχος, αποτελεσματική συμπεριφορά στην τάξη, διαχείριση διαφωνίας/συγκρούσεων, στρατηγικές απομνημόνευσης & οργάνωσης πληροφοριών στα σχολικά μαθήματα, προετοιμασία για εξετάσεις ή τεστ, διαχείριση άγχους, τεχνικές χαλάρωσηςΜεθοδολογία: έμμεση διδασκαλία, παιχνίδι ρόλων. |
Πρόγραμμα φυσικο-μαθηματικού γραμματισμού |
||
ΣΚΟΠΟΣΑνάπτυξη συλλογιστικής ικανότητας & (προ)μαθηματικής/αναλυτικής σκέψηςΠροαγωγή επίλυσης προβλήματος & & λήψης απόφασηςΠαρατήρηση/Εξήγηση φυσικού κόσμου μέσα από το πείραμαΑπόκτηση επιστημονικού τρόπου σκέψης & αντιμετώπισης πραγματικών καταστάσεων |
ΟΜΑΔΑ-ΣΤΟΧΟΣΠαιδιά6-13 χρονών |
ΧΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ1 ώρα /εβδ(εναλλάξ) |
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣΠεριεχόμενο: ευρετικές στρατηγικές επίλυσης προβλημάτων καθημερινής ζωής, έλεγχος ορθότητας, πειράματαΜεθοδολογία: διαφοροποιημένη διδασκαλία, καθοδηγούμενη ανακάλυψη, κονστρουκτιβισμός. |
Πρόγραμμα γλωσσικού γραμματισμού |
||
ΣΚΟΠΟΣΔιάκριση κειμενικών ειδών - πολυγραμματισμοίΑνάπτυξη στρατηγικών κυριολεκτικής, συνεπαγωγικής, κριτικής & λεξιλογικής κατανόησης γραπτού λόγουΑνάπτυξη στρατηγικών παραγωγής γραπτού λόγουΕνίσχυση αναγνωστικού κινήτρου |
ΟΜΑΔΑ-ΣΤΟΧΟΣπαιδιά6-13 χρονών |
ΧΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ1 ώρα/εβδ |
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣΠεριεχόμενο: δημιουργική γραφή, κειμενική μακροδομή, λεξιλόγιο, θέμα/κύρια ιδέα, περίληψη, παράφραση, παραγραφοποίηση, γλωσσική συνοχή/νοηματική συνεκτικότητα, μετα-κατανόηση (μεταγνώση), παραγωγή/οργάνωση/καταγραφή ιδεών, φιλαναγνωσίαΜεθοδολογία: διαφοροποιημένη διδασκαλία. |
Προγράμματα Διάχυσης |
||
ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ1. Εκπαίδευση Αξιών2. Φιλοσοφία για μικρά παιδιά3. Δημιουργική Σκέψη4. Οπτικοκινητική Αντίληψη5. Συγκέντρωση-Προσοχή6. Οπτική/Ακουστική/Λειτουργική Μνήμη7. Προφορική Έκφραση8. Φωνητική/Φωνολογική Επίγνωση9. Αρχαία Ελληνικά |
ΣΚΟΠΟΣ- ανάπτυξη συναισθηματικής & κοινωνικής νοημοσύνης- ανάπτυξη αφηρημένης σκέψης, συνεργασίας & επιχειρηματολογίας- καλλιέργεια φαντασίας & κριτικής σκέψης- ενίσχυση εκλεπτυσμένης κίνησης- ενίσχυση προσοχής, διατήρηση συγκέντρωσης- ενίσχυση ανάκλησης εικόνων, ήχων, λέξεων & μνημόνια- ανάπτυξη αφηγηματικού/περιγραφικού λόγου, λεξιλόγιο- συνειδητοποίηση γλωσσικών ήχων & τρόπου άρθρωσης φθόγγων- λεξιλόγιο, ετυμολογία, οικογένειες λέξεων, μετρική, αισθητική |
ΟΜΑΔΑ-ΣΤΟΧΟΣ(προ)νήπια3-6 χρονών |
Οι παραπάνω κατηγορίες δεν συνιστούν αυτόνομα προγράμματα παρέμβασης με διακριτό διδακτικό χρόνο, ΑΛΛΑ διαχέονται και εντάσσονται κάθε φορά στα βασικά προγράμματα της προσχολικής ηλικίας κατ΄επιλογή, και σύμφωνα με τις ανάγκες των παιδιών. |
Πρόγραμμα φυσικο-επιστημονικού γραμματισμού |
||
ΣΚΟΠΟΣΔιερεύνηση του φυσικού κόσμου μέσα από το πείραμα & τις επιστημονικές διαδικασίεςΠροαγωγή κριτικής και δημιουργικής σκέψης |
ΟΜΑΔΑ-ΣΤΟΧΟΣ(Προ)νήπια 3-5 χρονών |
ΧΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ1 ώρα/εβδ |
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣΘεωρητική βάση: πειράματα φυσικής, χημείας & βιολογίας με έμφαση σε αυτορρυθμιζόμενες και συνεργατικές διαδικασίεςΠεριεχόμενο: καθοδηγούμενη ανακάλυψη, παρατήρηση φυσικών φαινομένων, κονστρουκτιβισμός. |
Πρόγραμμα Σωματικής Έκφρασης |
||
ΣΚΟΠΟΣΔιερεύνηση σώματος, ελεύθερη χρήση και έλεγχος της κίνησηςΑξιοποίηση του σώματος ως εκφραστικού μέσουΑνακάλυψη εαυτού μέσα από τη σχέση «σώμα-ψυχή-έκφραση» |
ΟΜΑΔΑ-ΣΤΟΧΟΣ(Προ)νήπια 3-5 χρονών |
ΧΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ1 ώρα/εβδ |
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣΘεωρητική βάση: κίνημα σωματικότητας, παιδαγωγική κινησιολογία (Dennison), φυσική αγωγή, δημιουργική σκέψηΠεριεχόμενο: Εμπειρική διερεύνηση χαρακτηριστικών του σώματος στο χώρο, συνειδητοποίηση κίνησης/σώματος, αυτοσχεδιασμός, παντομίμα, χορόδραμα. |
Πρόγραμμα Γνωστικής Εκπαίδευσης |
||
ΣΚΟΠΟΣΕπιτάχυνση/Ενδυνάμωση βασικών γνωστικών λειτουργιώνΒελτίωση εσωτερικών κινήτρων & αναπαραστασιακής σκέψηςΕνίσχυση μαθησιακής ετοιμότητας |
ΟΜΑΔΑ-ΣΤΟΧΟΣ(Προ)νήπια 3-5 χρονών |
ΧΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ2 ώρες/εβδ. |
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣΔομή: 8 θεματικές ενότητεςΘεωρητική βάση: γνωστικο-εξελικτική θεωρία (Piaget), κοινωνικο-πολιτισμική θεωρία (Vygotsky), θεωρία του συντελεστικού εμπλουτισμού (Feuerstein).Περιεχόμενο: αυτορρύθμιση, απο-εγωκεντρισμός, συγκρίσεις, ταξινόμηση, έννοια του αριθμού, κανονικότητες/μοτίβα, οπτική/ακουστική διάκριση, γραφοκινητικός συντονισμός, μετασχηματισμοί, (α)συμμετρία |